Drugie życie samochodów ciężarowych i strażackich

Nie da się ukryć tego, że samochód z zabudową specjalistyczną kosztuje nie mało. Mowa tu konkretnie o tym, że tego typu samochody to nie to samo co popularne modele aut kompaktowych. W ich przypadku sama baza, czyli pojazd ciężarowy o średniej ładowności to coś, co można w miarę łatwo nabyć, ale już sama zabudowa specjalistyczna to w wielu procentach przypadków opcja wykonywana na zamówienie, której to nie da się łatwo zastąpić na nową.

Odbudowa

Dość wielu z nas wie o tym, że odbudowa wozu strażackiego marki Star, czy też marki Jelcz to nie łatwe zadanie. Mowa tu o tym, że części do tych konkretnych samochodów nie leżą już na półkach w sklepach motoryzacyjnych i dlatego też trzeba ich wyszukiwać w ogłoszeniach w sieci, czy też na złomowiskach. Kluczowe znaczenie ma też i to, że nawet jeśli taką część do konkretnego auta lub do jego zabudowy specjalistycznej się już znajdzie, to nie raz trzeba poddać takową tej dość złożonej regeneracji, a takowa często bywa też dość kosztowną. Dlatego też to drugie życie dźwigu na podwoziu Jelcza lub auta strażackiego na podwoziu modelu tej samej marki, to już raczej nie regularne branie udziału w akcjach. Pojazdy te poddaje się drobiazgowej renowacji tylko po to by brały one udział w jakichś imprezach z udziałem straży lub po to by wycieczka ze szkoły odwiedzająca remizę mogła zobaczyć jak te kilka dekad temu wyglądał sprzęt gaśniczy i ratowniczy, choć nie w każdym przypadku tak jest, bo czasami ten Star 244 jest naprawiany po to by brać udział w akcji przez kolejne kilka lat.

Naprawy powypadkowe i inne

Firmy dokonujące napraw aut takich jak Star lub Jelcz dokonują też napraw powypadkowych tych pojazdów i ich modernizacji, po to by można je było użytkować przez kolejne pięć lub osiem lat. W wielu procentach te naprawy są bardziej opłacalnymi od zakupienia nowego samochodu, choć z zabudową specjalistyczną, taką jak podnośnik koszowy bywa dość trudno. Pewne jej elementy, czyli coś takiego jak gumowe uszczelnienia układu hydraulicznego są dostępnymi w sklepach specjalistycznych i dobiera się je po wymiarach, ale z elementami bardziej nietypowymi, czyli z tymi spotykanymi w podnośnikach koszowych lub w tej zabudowie wozu do utylizacji bywa trudniej. Jednym słowem jeśli czegoś takiego firma naprawiająca auto po wypadku nie znajdzie, to fachowiec z doświadczeniem będzie musiał wykonać taki element na podstawie uszkodzonej części, a do tego potrzebne jest doświadczenie i na dokładkę znajomość tych wiekowych pojazdów specjalistycznych, w których przypadku raz trzeba wymienić silnik i układ przeniesienia napędu, a innym razem naprawić kosz wysięgnika.

One thought on “Drugie życie samochodów ciężarowych i strażackich”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *